SAINS SUKAN
Selamat datang ke forum Sains Sukan Malaysia. Semoga anda semua sihat selalu. Anda digalakkan mendaftar sebagai ahli untuk menyertai perbincangan dalam laman web ini. Sebarang kesulitan semasa menggunakan laman web ini bolehlah anda kemukakan kepada Admin laman web ini. Terima kasih. Admin

Join the forum, it's quick and easy

SAINS SUKAN
Selamat datang ke forum Sains Sukan Malaysia. Semoga anda semua sihat selalu. Anda digalakkan mendaftar sebagai ahli untuk menyertai perbincangan dalam laman web ini. Sebarang kesulitan semasa menggunakan laman web ini bolehlah anda kemukakan kepada Admin laman web ini. Terima kasih. Admin
SAINS SUKAN
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
KANDUNGAN FORUM SAINS SUKAN MALAYSIA
KAUNTER FORUM SAINS SUKAN MALAYSIA
PENGETAHUAN SAINS SUKAN SPM
SAINS SUKAN STPM
SAINS SUKAN IPT
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY
DIGITAL PHOTOGRAPHY
TOPIK UMUM
Similar topics
    Latest topics
    » REKA BENTUK KAJIAN
    by saidolm Sun 09 Oct 2016, 6:42 am

    » Panduan Kertas Cadangan
    by saidolm Sun 13 Mar 2016, 8:44 am

    » Mengapa anda minat menjadi ahli Forum Sains Sukan Malaysia?
    by saidolm Sun 19 Apr 2015, 7:54 am

    » Salam Perkenalan Buat Semua
    by saidolm Mon 14 Apr 2014, 1:54 pm

    » Unit Berstruktur
    by saidolm Wed 12 Mar 2014, 12:02 pm

    » Daya Tahan Kardiovaskular
    by saidolm Thu 09 Jan 2014, 9:43 am

    » Konsep Kecergasan
    by saidolm Wed 08 Jan 2014, 11:35 am

    » Watul the Fighter
    by watul Wed 02 Oct 2013, 6:37 pm

    » pemakanan sukan
    by watul Wed 02 Oct 2013, 6:22 pm

    » Penokok Diet
    by saidolm Tue 24 Sep 2013, 9:37 pm

    » Assalamualaikum
    by alips90 Fri 10 May 2013, 11:15 pm

    » Piramid Aktiviti Fizikal
    by Lecktra_Rallesty Mon 11 Mar 2013, 2:14 am

    » kriteria penamaan otot
    by rizaldo Thu 22 Nov 2012, 6:42 am

    » Salam semua
    by Guan Wed 19 Sep 2012, 4:19 pm

    » sawadikap
    by shuhaila82 Sat 30 Jun 2012, 2:33 pm

    » Hantu Ambulance
    by saidolm Fri 01 Jun 2012, 8:27 am

    » Favorite Singer
    by saidolm Fri 01 Jun 2012, 8:25 am

    » SALAM SEMUA
    by jolenechan46 Sun 18 Mar 2012, 1:54 pm

    » salam semua
    by epolbutton Mon 05 Mar 2012, 7:50 pm

    » Salam semua.. anak cucu tumpang lalu...
    by saidolm Mon 13 Feb 2012, 1:37 pm

    Log in

    I forgot my password

    Statistics
    We have 6262 registered users
    The newest registered user is Janet

    Our users have posted a total of 2128 messages in 537 subjects
    Poll

    Apa pendapat anda tentang kewujudan forum Sains Sukan Malaysia ini?

    REKA BENTUK KAJIAN I_vote_lcap78%REKA BENTUK KAJIAN I_vote_rcap 78% [ 61 ]
    REKA BENTUK KAJIAN I_vote_lcap8%REKA BENTUK KAJIAN I_vote_rcap 8% [ 6 ]
    REKA BENTUK KAJIAN I_vote_lcap12%REKA BENTUK KAJIAN I_vote_rcap 12% [ 9 ]
    REKA BENTUK KAJIAN I_vote_lcap3%REKA BENTUK KAJIAN I_vote_rcap 3% [ 2 ]

    Total Votes : 78


    REKA BENTUK KAJIAN

    Go down

    REKA BENTUK KAJIAN Empty REKA BENTUK KAJIAN

    Post by saidolm Sun 09 Oct 2016, 6:42 am

    Reka bentuk kajian ialah pelan tindakan yang memperlihatkan secara terperinci bagaimana sesuatu kajian itu dijalankan (Sabitha, 2006). Ia juga berfungsi sebagai panduan dalam membantu penyelidik dalam proses memungut, menganalisis dan membuat pentafsiran hasil daripada penyelidikan yang dijalankan. Reka bentuk penyelidikan juga menjadi model bagi membolehkan penyelidik membuat inferens berkenaan pemboleh ubah yang dikaji, dibawah menunjukkan kaedah-kaedah penyelidikan dalam pendidikan.


    KAEDAH-KAEDAH PENYELIDIKAN PENDIDIKAN

    1. Penyelidikan Sejarah - Sesuai digunakan untuk mengkaji peristiwa yang telah berlaku

    2. Penyelidikan Deskriptif - Sesuai digunakan untuk mengkaji peristiwa yang sedang berlaku.

    3. Penyelidikan Eksperimen dan quasi- eksperimen. -Sesuai digunakan untuk mengkai peristiwa yang dijangka akan berlaku

    4. Penyelidikan Penilaian -Sesuai digunakan untuk menilai program dan aktiviti yang telah dijalankan.



    KAEDAH DESKRIPTIF

    Kajian deskriptif bertujuan untuk mengkaji dan menerangkan sesuatu fenomena yang sedang berlaku. Ianya tidak bertujuan untuk menguji hipotesis.



    JENIS-JENIS PENYELIDIKAN DESKRIPTIF :

    1. Kajian Kes
    2. Kajian Tinjauan (survey)
    3. Kajian Perkembangan
    4. Kajian Susulan
    5. Kajian Korelasi
    6. Analisis Dokumen
    7. Analisis Kecenderungan


    LANGKAH-LANGKAH PENYELIDIKAN DESKRIPTIF :
    1. Menyatakan masalah dengan tepat dan jelas.
    2. Menentukan populasi dan pemboleh ubah yang berkaitan dengan tepat dan jelas.
    3. Mengenal pasti maklumat yang perlu digunakan untuk menyelesaikan masalah.
    4. Membentuk atau memilih alat bagi mengumpul maklumat.
    5. Mereka bentuk kaedah pengumpulan maklumat yang paling berkesan bagi mencapai



    OBJEKTIF PENYELIDIKAN:

    1. Mengumpul data penyelidikan.
    2. Menganalisis data dan maklumat serta membuat pentadbiran atau inferens.
    3. Melaporkan dapatan dan hasil kajian.



    KAJIAN KES

    Kajian intensif terhadap unit kecil sosial.
    Mengkaji pelbagai aspek berkaitan sesuatu fenomena secara terperinci.
    Tujuan untuk menyelesaikan masalah. Penekanan: pemahaman tentang persoalan mengapa unit sosial berkeadaan seperti sekarang, dan bagaimana perubahan tingkah laku disebabkan oleh pemboleh ubah berkaitan.


    KAJIAN TINJAUAN

    ž Mengumpul maklumat pemboleh ubah yang dijangka berkait dengan sesuatu peristiwa yang sedang berlaku.
    ž Biasanya mengkaji dua aspek kepada sesuatu peristiwa;
    ¡ Aspek nyata – fizikal, demografik (bilangan…)
    ¡ Aspek tidak nyata – gagasan (sikap, minat, bakat, kepuasan..)
    ž Biasanya dilakukan secara bancian kepada seluruh populasi atau tinjauan sampel.

    KAJIAN PERKEMBANGAN

    Menjelaskan perkembangan sesuatu unit sosial dalam jangka masa yang panjang.
    žMencerap dan mentafsir perkembangan unit sosial.
    žThe purpose of developmental research is to assess changes over an extended period of time.


    KAJIAN SUSULAN

    žMengesan perubahan yang berlaku kepada unit sosial selepas sesuatu olahan (treatment) selepas tempoh tertentu.
    ¡ Contoh: Selepas program sekolah Bestari dilaksanakan. Bertujuan menentukan keberkesanan sesuatu program pendidikan.
    Mirip kajian perkembangan kerana kedua-duanya mengkaji peristiwa yang sedang berlaku dan tempoh masa tertentu.



    KAJIAN PERKEMBANGAN VS KAJIAN SUSULAN

    žKajian Perkembangan – mengkaji perkembangan sesuatu peristiwa yang sedang berlaku.
    žKajian Susulan – mengkaji perkembangan sesuatu peristiwa selepas sesuatu olahan diberi.


    ANALISIS DOKUMEN

    Matlamat untuk menjelaskan fenomena yang sedang berlaku berasaskan dokumen berkaitan.
    žKekuatan kajian: bergantung kepada kebolehan penyelidik memilih dan menganalisis dokumen yang sahih dan sesuai.Mirip penyelidikan sejarah, tetapi mengkaji peristiwa yang sedang berlaku.


    ANALISIS KECENDERUNGAN
    žBermatlamat untuk mengkaji kadar dan arah aliran perubahan pendidikan bagi menjangka perlakuan akan datang. Kaedah yang biasa digunakan ialah dengan menggunakan siri masa, di mana data daripada pelbagai tahun sebelum ini digunakan untuk pelunjuran (forcasting)keperluan masa hadapan.

    ž A Needs Assessment is a systematic exploration of the way things are and the way they should be. These "things" are usually associated with organizational and/or individual performance.

    Proses mendapatkan data bagi tempoh yang berlainan boleh dilakukan dengan menggunakan analisis siri masa.Semakin banyak data digunakan, semakin sahih analisis yang dilakukan.



    KAJIAN KORELASI

    Mengkaji kaitan antara pembolehubah bagi menjelaskan sesuatu fenomena yang sedang berlaku. Andaiannya ialah sesuatu peristiwa terjadi kerana kesan rentetan (consequence) kewujudan pembolehubah yang saling berkait. Pekali korelasi (correlation coefficient) digunakan bagi menentukan kewujudan kekuatan hubungan antara pembolehubah. Pekali korelasi hanya memberitahu sama ada sesuatu pembolehubah berkait dengan pembolehubah lain.Tidak membolehkan tafsiran sebab-musabab (causal effect) sesuatu pembolehubah menyebabkan pembolehubah lain dilakukan, kerana hubungan logik antara dua pembolehubah tidak ditentukan terlebih dahulu.

    Secara keseluruhannya pemahaman tentang konsep reka bentuk kajian ini boleh dipermudahkan dengan bentuk gambarajah berikut :







    saidolm
    saidolm
    Sains Sukan Administrator
    Sains Sukan Administrator

    Male
    Number of posts : 483
    Location : Pusat Prauniversiti SMK Putatan Sabah
    Registration date : 2008-01-14

    Back to top Go down

    Back to top

    - Similar topics

     
    Permissions in this forum:
    You cannot reply to topics in this forum