SAINS SUKAN
Selamat datang ke forum Sains Sukan Malaysia. Semoga anda semua sihat selalu. Anda digalakkan mendaftar sebagai ahli untuk menyertai perbincangan dalam laman web ini. Sebarang kesulitan semasa menggunakan laman web ini bolehlah anda kemukakan kepada Admin laman web ini. Terima kasih. Admin
KANDUNGAN FORUM SAINS SUKAN MALAYSIA
KAUNTER FORUM SAINS SUKAN MALAYSIA
PENGETAHUAN SAINS SUKAN SPM
SAINS SUKAN STPM
SAINS SUKAN IPT
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY
DIGITAL PHOTOGRAPHY
TOPIK UMUM
Latest topics
» Salam Perkenalan Buat Semua
by saidolm Mon 14 Apr 2014, 1:54 pm

» Unit Berstruktur
by saidolm Wed 12 Mar 2014, 12:02 pm

» Daya Tahan Kardiovaskular
by saidolm Thu 09 Jan 2014, 9:43 am

» Konsep Kecergasan
by saidolm Wed 08 Jan 2014, 11:35 am

» Watul the Fighter
by watul Wed 02 Oct 2013, 6:37 pm

» Mengapa anda minat menjadi ahli Forum Sains Sukan Malaysia?
by watul Wed 02 Oct 2013, 6:26 pm

» pemakanan sukan
by watul Wed 02 Oct 2013, 6:22 pm

» Penokok Diet
by saidolm Tue 24 Sep 2013, 9:37 pm

» Assalamualaikum
by alips90 Fri 10 May 2013, 11:15 pm

» Piramid Aktiviti Fizikal
by Lecktra_Rallesty Mon 11 Mar 2013, 2:14 am

» kriteria penamaan otot
by rizaldo Thu 22 Nov 2012, 6:42 am

» Salam semua
by Guan Wed 19 Sep 2012, 4:19 pm

» sawadikap
by shuhaila82 Sat 30 Jun 2012, 2:33 pm

» Hantu Ambulance
by saidolm Fri 01 Jun 2012, 8:27 am

» Favorite Singer
by saidolm Fri 01 Jun 2012, 8:25 am

» SALAM SEMUA
by jolenechan46 Sun 18 Mar 2012, 1:54 pm

» salam semua
by epolbutton Mon 05 Mar 2012, 7:50 pm

» Salam semua.. anak cucu tumpang lalu...
by saidolm Mon 13 Feb 2012, 1:37 pm

» salam kepada semua geng2 sains sukan..
by dausjacho Fri 13 Jan 2012, 1:47 am

» Salam Perkenalan
by saidolm Wed 11 Jan 2012, 3:58 pm

Log in

I forgot my password

Statistics
We have 6003 registered users
The newest registered user is SARI LUTHFIYAH

Our users have posted a total of 1918 messages in 521 subjects
Poll

Apa pendapat anda tentang kewujudan forum Sains Sukan Malaysia ini?

78% 78% [ 60 ]
8% 8% [ 6 ]
12% 12% [ 9 ]
3% 3% [ 2 ]

Total Votes : 77


SainsSukan IPT

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

SainsSukan IPT

Post by ancu on Thu 10 Apr 2008, 1:00 pm

Bagaimanakah peluang bagi pelajar yang mengambil subjek sains sukan untuk meneruskan pelajaran di peringakat IPT. Bincangkan?

ancu
Moderator Sains Sukan
Moderator Sains Sukan

Male
Number of posts: 41
Age: 25
Location: Kota Kinabalu
Registration date: 2008-04-08

http://kemanisanberbicara.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by tahan.tukul on Thu 10 Apr 2008, 3:44 pm

Apa pendapat yg lain?

tahan.tukul
Ahli Baru
Ahli Baru

Number of posts: 34
Registration date: 2008-02-09

Back to top Go down

student form6

Post by dira on Mon 05 May 2008, 11:17 am

macam mana kta boleh dpt kputusan cemerlang dlm sains sukan frm6 n cara2 study yg bek n sistematik dlm subjeksains sukan....bincangkan?????? Surprised

dira
Ahli Baru
Ahli Baru

Number of posts: 1
Registration date: 2008-04-08

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by saidolm on Mon 05 May 2008, 3:18 pm

Banyak cara yang boleh kita lakukan untuk cemerlang dalam peperiksaan. Antaranya ialah:

Klik di sini:
http://www.google.com.my/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&channel=s&hl=en&q=teknik+belajar+berkesan&meta=&btnG=Google+Search


Selamat mencuba.

saidolm
Sains Sukan Administrator
Sains Sukan Administrator

Male
Number of posts: 443
Location: Kapayan Kota Kinabalu Sabah
Registration date: 2008-01-14

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by mitragyna_speciosa on Mon 10 Nov 2008, 4:09 am

program sains sukan baru sahaja diperkenalkan di sekolah bagi spm dan stpm (2002). namun begitu, ia tidak bermakna mereka yang mengambil subjek sains sukan sukar untuk mendapat peluang menyambung pelajaran ke ipt serta kerja.

bagi melanjutkan pengajian ke ipt, program sains sukan ada dibuka di UPSI, UPM, UiTM, Unimas dan UM. jadi, tidak timbul soal kesukaran mendapat tempat di ipt bagi pelajar2 spm dan stpm yang mengambil sains sukan. di UPSI sendiri subjek sains sukan telah dibuka kepada pelajar2 lepasan spm yang yang dikategorikan sbg cemerlang sukan (atlet yang mewakili negara dsb). untung sebenarnya pelajar2 sains sukan spm dan stpm kerana negara kita masih kekurangan pakar dalam bidang sukan. mereka lah pewaris kegemilangan sukan negara pada masa akan datang. untung mereka kerana mereka telah didedahkan dengan silibus2 peringkat ipt walaupun dalam pengajian di tingkatan 4,5 dan 6. jadi, tiada sebab mereka tidak mendapat tempat di ipt kelak. juga di UPSI, terdapat 3 kursus yang dibuka bagi bidang sukan iaitu sains sukan, sains kejurulatihan dan psikologi sukan. di UiTM dan UM dibuka kursus Sukan dan Rekreasi juga di UPM Pendidikan Jasmani.

sains sukan merupakan satu bidang yang cukup luas. cabang2nya terdiri daripada anatomi, fisiologi senam, biomekanik, rehabilitasi sukan, psikologi sukan, motor learning, falsafah dan pemikiran sukan, bantu mula dan lain2.. hal ini menunjukkan bahawa mereka juga tidak perlu risau untuk bekerja dan berkhidmat untuk masyarakat kelak. di antara kerja-kerja yang boleh mereka lakukan dengan berbantukan modal ilmu sains sukan adalah guru sukan, jurulatih, pakar rehabilitasi sukan, ahli fisioterapi, jurulatih atletik, ahli psikologi sukan, doktor perubatan sukan, penyelidik sukan, fitness trainer, pelatih kecergasan serta pensyarah atau pakar2 bidang sains sukan.

jadi, lahirkanlah bakat-bakat baru peneraju kegemilangan sukan negara untuk memastikan wujudnya budaya sukan di Malaysia.

mitragyna_speciosa
Ahli Baru
Ahli Baru

Male
Number of posts: 8
Age: 29
Registration date: 2008-11-10

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by saidolm on Mon 10 Nov 2008, 7:29 am

Terima kasih mitra. Bagus peneragang mitra ni.

Satu perkara lagi, bagi mereka yang minat berniaga dan mempunyai modal yang cukup, peluang pemasaran dan perniagaan sukan amat luas di Malaysia ini dan mesti ada satu formula yang baik yang boleh digunapakai untuk memajukan diri kita untuk berjaya dalam perniagaan sukan. Cuma, kita kena rajin dan berusaha mencari rahasia tersebut melalui peluang-peluang yang sebenarnya ada tetapi kita gagal melihatnya.

Doktor perubatan sukan: Apabila perkara ini dinyatakan kepada pelajar-pelajar, masih ramai yang masih kurang yakin tentang kebenaran ini. Namun, perkara ini tidak mustahil kerana seperti yang mitra telah sebutkan tadi, memang peluang tersebut luas dan pelajar semua beruntung kerana peluang Sains Sukan di Malaysia ini masih luas. Fakulti Sains Sukan UPSI misalnya berupaya melahirkan graduan phd ( Dr Ahmad Hashim ) yang dibimbing oleh Prof Madya Dr Jabar Johari yang sekarang merupakan dekan Fakulti Sains Sukan UPSI.

_________________
A banana a day makes the doctor go away!

Problems browsing this forum? Well, read this:
http://sainssukan.forumotion.com/faq.htm

saidolm
Sains Sukan Administrator
Sains Sukan Administrator

Male
Number of posts: 443
Location: Kapayan Kota Kinabalu Sabah
Registration date: 2008-01-14

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by mitragyna_speciosa on Tue 11 Nov 2008, 11:13 pm

Pembetulan ya saidolm..dekan fakulti sains sukan UPSI sekarang ialah Dr.Ahmad Hashim..hehe. Namun beliau sedang bercuti sekarang dan pemangku beliau Dr. Mohd Sani bin Madon yang mengambilalih jawatan dekan sekarang (serba sedikit mengenai perubahan sains sukan UPSI sekarang). Just untuk pengetahuan.

Juga saya sangat bersetuju dengan kenyataan Saidolm bahawa UPSI memiliki graduan yang terbaik dalam pendidikan sains sukan. dalam konvokesyen sidang lepas, 2 orang pelajar sains sukan telah menerima anugerah diraja. hal yang demikian adalah disebabkan oleh faktor UPSI memiliki pensyarah2 yang sangat berkaliber dlm bidang masing2. misalnya dalam penyelidikan kita mempunyai dr.ahmad hashim,falsafah-dr.jabar, rehabilitasi-dr.lee ai choo, fisiologi-dr.sani madon, kaedah pengajaran ss-dr.julismah jani, biomekanik-dr.ong kuan boon,kejurulatihan dan psikologi sukan-dr.mohar,pemakanan sukan-en.hisyamudin,anatomi &fisiologi-cik ruaibah (SLAB),outdoor-en.amin md taff (SLAB,UPM) dll.

Dan sy sgt berharap agar graduan2 sains sukan lepasan UPSI akan mengubah budaya pengajaran di sekolah supaya minda pelajar2 dan ibubapa terhadap sukan dapat diubah.

mitragyna_speciosa
Ahli Baru
Ahli Baru

Male
Number of posts: 8
Age: 29
Registration date: 2008-11-10

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by saidolm on Tue 11 Nov 2008, 11:38 pm

mitragyna_speciosa wrote:Pembetulan ya saidolm..dekan fakulti sains sukan UPSI sekarang ialah Dr.Ahmad Hashim..hehe. Namun beliau sedang bercuti sekarang dan pemangku beliau Dr. Mohd Sani bin Madon yang mengambilalih jawatan dekan sekarang (serba sedikit mengenai perubahan sains sukan UPSI sekarang). Just untuk pengetahuan.

Juga saya sangat bersetuju dengan kenyataan Saidolm bahawa UPSI memiliki graduan yang terbaik dalam pendidikan sains sukan. dalam konvokesyen sidang lepas, 2 orang pelajar sains sukan telah menerima anugerah diraja. hal yang demikian adalah disebabkan oleh faktor UPSI memiliki pensyarah2 yang sangat berkaliber dlm bidang masing2. misalnya dalam penyelidikan kita mempunyai dr.ahmad hashim,falsafah-dr.jabar, rehabilitasi-dr.lee ai choo, fisiologi-dr.sani madon, kaedah pengajaran ss-dr.julismah jani, biomekanik-dr.ong kuan boon,kejurulatihan dan psikologi sukan-dr.mohar,pemakanan sukan-en.hisyamudin,anatomi &fisiologi-cik ruaibah (SLAB),outdoor-en.amin md taff (SLAB,UPM) dll.

Dan sy sgt berharap agar graduan2 sains sukan lepasan UPSI akan mengubah budaya pengajaran di sekolah supaya minda pelajar2 dan ibubapa terhadap sukan dapat diubah.

Terima kasih mitra...maksud saya, Dr Ahmad Hashim memang dekan sekarang dan berkelulusan phd anak murid Dr Jay...hehehe.

Betul, UPSI memang berkebolehan melahirkan graduan yang berketrampilan dan begitu juga U lain di negara kita ini.

_________________
A banana a day makes the doctor go away!

Problems browsing this forum? Well, read this:
http://sainssukan.forumotion.com/faq.htm

saidolm
Sains Sukan Administrator
Sains Sukan Administrator

Male
Number of posts: 443
Location: Kapayan Kota Kinabalu Sabah
Registration date: 2008-01-14

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by mitragyna_speciosa on Tue 11 Nov 2008, 11:53 pm

setuju dgn sidolm..graduan2 ipt lain juga ramai yg berketrampilan.maaf jika sy hanya menjurus kpd UPSI shj. keluaran Uitm spt cik mirza azny (nutrition) dan cik salihuda (SLAB,UM-phd) jika anda kenal juga merupakan keluaran sains sukan yg berkaliber. juga en.norasrudin sulaiman (phd,Uitm), cik nurul uyun-perubatan sukan (SLAB,upm-phd) dll merupakan pensyarah2 muda yang berpotensi besar meningkatkan nama sukan tanah air sutu hari kelak. nama2 di atas sbg contoh graduan2 sains sukan yg dilahirkan di negara kita.

mitragyna_speciosa
Ahli Baru
Ahli Baru

Male
Number of posts: 8
Age: 29
Registration date: 2008-11-10

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by tahan.tukul on Sat 15 Nov 2008, 8:59 am

Ini link Fakulti Sains Sukan UPSI:

http://fss.upsi.edu.my/index.php

tahan.tukul
Ahli Baru
Ahli Baru

Number of posts: 34
Registration date: 2008-02-09

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by ninim on Sat 22 Nov 2008, 12:49 pm

sebenarnya masalah yang paling utama yang saya dapat lihat dalam diri atlet muda di sekolah ialah mereka kurang nampak peluang kerjaya dan pendidikan dalam bidang ini...itulah masalah paling utama...apabila keluar dari universiti kebanyakkan graduan sains sukan tak perlu menggaru kepala mencari pekerjaan, kerana kerajaan telah cuba menubuhkan Institut Sukan Negeri malah cuba untuk menambahkan lebih banyak sekolah sukan selain SSBJ dan SSBP.Saya berharap agar pelajar IPT yang mengambil kursus ss turun ke sekolah2 yang menawarkan subjek ini dan memberi dorongan dan membuka mata para atlet muda.

ninim
Ahli Baru
Ahli Baru

Number of posts: 14
Registration date: 2008-08-03

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by wins on Thu 27 Nov 2008, 12:46 pm

sains sukan merupakan satu subjek yang sangat menarik untuk di pelajari... selain menambahkan pengetahuan kita dlm bidang sukan ia turut menjadi subjek ini sebagai satu motivasi kpd pelajar yg berminat tentang sukan.....

wins
Ahli Baru
Ahli Baru

Male
Number of posts: 1
Age: 25
Registration date: 2008-11-08

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by saidolm on Wed 03 Dec 2008, 2:16 pm

Selain daripada itu, para saintis sukan juga sebenarnya boleh membantu meningkatkan dan menaikkan tahap sukan negara kita seperti mana yang telah dilakukan oleh para saintis sukan di negara yang telah lama maju dalam bidang ini.

_________________
A banana a day makes the doctor go away!

Problems browsing this forum? Well, read this:
http://sainssukan.forumotion.com/faq.htm

saidolm
Sains Sukan Administrator
Sains Sukan Administrator

Male
Number of posts: 443
Location: Kapayan Kota Kinabalu Sabah
Registration date: 2008-01-14

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by talib_long on Tue 17 Feb 2009, 1:14 am

saya amat bersetuju dgn pendapat2 diatas...
Pembelajaran subjek sains sukan bukan sahaja memberi manfaat dari segi kerjaya dan minat,malah ia secara tak langsung mendedahkan individu tersebut terhadap amalan kehidupan yang sihat spt,pemakanan,penjagaan kesihatan diri,amalan kehidupan sihat dan bermcm2 lg lah...kalu tahu tentang sains sukan,dan kita amalkan..insyaAllah hidup kite chat sepanjang hayat...

talib_long
Ahli Baru
Ahli Baru

Male
Number of posts: 12
Age: 30
Location: bangi.
Registration date: 2009-02-09

Back to top Go down

Re: SainsSukan IPT

Post by ninim on Thu 19 Feb 2009, 9:54 am

bukan tu saja graduan sains sukan dilihat berbeza dengan graduan - graduan yang lain....sebenarnya bangga jugak la TNC( A ) UPSI Prof. Dr Shaharuddin dulu adalah lecture sains sukan kepada cikgu saya masa dia blajar di UPSI dulu

ninim
Ahli Baru
Ahli Baru

Number of posts: 14
Registration date: 2008-08-03

Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum